«Зелена карта» захищає інтереси українських автовласників

Зелена карта

Віднедавна в Україні міжнародна система автострахування «Зелена карта» запрацювала максимально ефективно, забезпечуючи як захист українських автовласників, так і дотримання вимог законодавства щодо умов перетину державного кордону на автомобілі.

Тепер український водій, який прямує на автомобілі за кордон, зобов’язаний мати чинний міжнародний сертифікат «Зелена карта». Його наявність прикордонники перевіряють у кожного водія на всіх пунктах перетину державного кордону.

Про особливості страхування «Зелена карта» і про те, як діяти автовласникові, якщо він потрапив в ДТП в іншій країні, розмовляємо з начальником департаменту Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Романом КОВАЛЕНКО.

— Міжнародна система автострахування «Зелена карта» почала діяти ще в 1953 році, — почав розмову Роман Коваленко. — Метою її створення був захист постраждалих в ДТП з вини водіїв автомобілів з інших країн. Сьогодні в цю Систему входять 48 країн, в тому числі, — всі європейські.

Україна приєдналася до Системи «Зелена карта» в 1997 році. В кінці минулого року на окремих пунктах перетину державного кордону в тестовому режимі почала проходити випробування обов’язкова автоматизована перевірка наявності поліса міжнародного страхування. А з 8 лютого система запрацювала повноцінно: зараз Державна прикордонна служба України на всіх пунктах пропуску в обов’язковому порядку перевіряє наявність і дійсність «Зеленої карти» у кожного автовласника, який відправляється за кордон.

Це можна розцінювати як те, що система запрацювала саме так, як повинна працювати. Такі зміни відбулися завдяки створенню технічної можливості для прикордонників перевіряти автоматично, в режимі он-лайн, дійсність полісів міжнародного страхування. МТСБУ тісно співпрацює з Держприкордонслужбою протягом останніх чотирьох років, в результаті прикордонники мають доступ до бази даних Бюро, де фіксується інформація про укладені договори «Зеленої карти», і отримують необхідні знання та навички для перевірки страхових сертифікатів.

— Що зумовило впровадження цього нововведення?

— Коли Україна вступала в Систему «Зелена карта», Урядом були підписані певні гарантії, що кожний транспортний засіб з українською реєстрацією має бути забезпечено страховим сертифікатом міжнародного страхування для виїзду в інші країни. Свої зобов’язання ми повинні були виконати. Те ж саме вимагає український закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів», але раніше мали місце лише вибіркові перевірки, тому що не було механізму перевірки наявності та дії страхового сертифіката у кожного водія, що прямує за кордон, як це відбувається зараз. Не було необхідних інструкцій для прикордонників, можливості перевіряти дійсність страхового сертифіката шляхом запиту до бази даних МТСБУ. Зараз все це є.

З іншого боку — поки не була запроваджена тотальна перевірка наявності «Зеленої карти», автовласники досить часто нехтували обов’язком укладати договір страхування або ставали жертвами шахраїв, які друкували фальшиві бланки «Зеленої карти». У разі, якщо такі водії потрапляли в ДТП за кордоном, у них виникали значні проблеми. З цим потрібно було навести порядок.

— Які страхові компанії можуть надавати послуги по укладанню договору міжнародного страхування «Зелена карта»?

— Відповідно до законодавства України та Статуту МТСБУ, міжнародним страхуванням «Зелена карта» можуть займатися лише ті страхові компанії, які є так званими повними членами МТСБУ.

Такі компанії формують окремий гарантійний фонд в МТСБУ і беруть участь в системі перестрахування, тому що сума збитків і виплат по «Зеленій карті» може бути значною. Наприклад, ліміт виплат за внутрішніми українськими полісами ОСЦПВ — до 100 тис. грн. по майну і до 200 тис. грн. — по здоров’ю (у вересні ці ліміти будуть збільшені на 30%). Розмір виплат по «Зеленим картками» за кордоном визначається законами тієї країни, де сталося ДТП, і в більшості країн-членів Системи максимальні суми (ліміти) виплат набагато більші, ніж в Україні, і складають сотні або навіть мільйони євро.

До числа повних членів МТСБУ відносяться: НАСК «ОРАНТА», «АСКА», «ІНГО Україна», «КНЯЖА ВІЄННА ІНШУРАНС ГРУП», «Глобус», «УТСК», «ПЗУ Україна», СГ «ТАС», «Українська страхова група»,«Перша».

Згідно з чинним законодавством, український водій при виїзді за кордон повинен мати «Зелену карту» саме одного з цих українських страховиків. Звичайно, перелік таких страховиків, що мають право укладати договори міжнародного страхування, з часом може змінюватися. Тому уточнити, у яких саме страхових компаній можна укласти договір «Зеленої карти», можна на сайті МТСБУ.

— Як до обов’язкової перевірки «Зеленої карти» поставилися українські водії?

— Мені доводилося спілкуватися з деякими автовласниками в пунктах перетину кордону. Одні сприйняли зміни позитивно, були впевнені, що «Зелена карта» захищає їх від небажаних ускладнень в подорожі, а виконання вимог законодавства — ще один крок України до цивілізованого суспільства, до європейських правил життя. Але були і незадоволені або ті, хто спершу сумнівався, чи правомірні вимоги прикордонників.

Іноді люди не розуміють важливості автострахування, особливо — «Зеленої карти», поки не потрапляють в ДТП, або ще гірше — стають його винуватцями. Коли така біда трапляється, тоді відбувається запізніле прозріння — «треба ж було мати страховку»!

Наведу приклад: ліміти відповідальності за збитки, завдані життю та здоров’ю потерпілих, у Люксембурзі та Італії не обмежені. У Німеччині немає обмежень з розрахунку на одного потерпілого, зате ліміт на одну страхову подію досягає 7,5 млн. Євро. У Польщі цей показник дещо нижчий — 5 млн. Євро, в Болгарії — більш 5 млн. Євро. Досить високі ліміти відповідальності мають Чеська Республіка і Греція. Тобто, максимальна сума відшкодування за шкоду автомобілю або життю та здоров’ю потерпілих може досягати таких сум.

Але ж можна захиститися від неприємних сценаріїв. Оформи міжнародний страховий сертифікат «Зелена карта» і спокійно вирушай за кордон!

— Чи складно укласти договір страхування «Зелена карта», і які документи для цього потрібні?

— Для оформлення сертифіката «Зелена карта» досить свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу і посвідчення водія. Її можна оформити як заздалегідь в офісах страхових компаній, так і перед пунктами перетину державного кордону. Представники страхових компаній, які є повними членами МТСБУ, оформляють «Зелену карту» в режимі онлайн за лічені хвилини.

— Як дорого коштує сертифікат «Зелена карта»?

— Це залежить від типу транспортного засобу, від терміну перебування за кордоном і від того, в яку країну автомобіль виїжджає. Українські сертифікати міжнародної системи «Зелена карта» діляться на дві категорії. Дія першої поширюється на всі країни, які входять в Систему «Зелена карта». Дія другої — на такі країни, як Азербайджан, Білорусь, Молдова і Росія (так звана «зона АБМР»).

Якщо легковий автомобіль виїжджає на 15 діб в АБМР, то «Зелена карта» приблизно коштує 475 гривень, а в країну всієї Системи — приблизно 750 гривень. Але зараз вирішується питання зменшення тарифів, адже вони прив’язані до курсу євро, який останнім часом знижувався.

— Яка ситуація зі страхуванням «евроблях»? Чи можна сказати, що вони виявилися «закритими» всередині України?

— Вони не можуть скористатися української «Зеленою картою». Ще раз нагадаю: українська «Зелена карта» оформляється лише на транспортні засоби, які зареєстровані в Україні. Для автомобілів з Єврономер сертифікати «Зелена карта» можуть бути оформлені в країнах, де вони зареєстровані. Якщо на в’їзді в Україну такий поліс у них був відсутній, то для подальшого руху по території нашої країни вони повинні були укладати договір внутрішнього страхування ОСЦПВ.

Наскільки мені відомо, зараз кількість транспортних засобів, які були завезені з інших країн, значно знизилося. Згідно з даними Державної фіскальної служби, в період дії пільгового режиму оформлення автомобілів з іноземною реєстрацією і постановкою їх на облік в Україні було легалізовано 218 тис. Таких авто. Оскільки вони тепер перебувають на українській реєстрації, проблем з оформленням «Зеленої карти» у їх власників не виникатиме.

— Чи багато українських автовласників виїжджають за кордон?

— Про кількість автомобілів з українськими номерами, що виїжджають за кордон, можна судити хоча б за такими даними: в 2018 році було укладено 755,5 тис. Договорів міжнародного страхування «Зелена карта». Є всі підстави вважати, що в цьому році показник буде значно вище.

Зараз почався туристичний сезон, і є деякі пункти міжнародного сполучення, де кількість авто, які виїжджають, зростає в два-три рази.

У напрямку Росії кількість автомобілів на виїзд зменшилася. Зараз транспортні потоки переважно спрямовані в Європу. В основному це Польща, Угорщина, Румунія. Через Молдову теж багато виїжджають. Через такі пункти перетину кордону, як Шегині, Краковець, Рава-Руська, Ягодин проходять від 1,5 до 2 тис. Автомобілів за добу.

— Чи часто українські автовласники потрапляють за кордоном у ДТП?

— В цілому наших водіїв дисциплінують правила дорожнього руху, яких в Європі суворо дотримуються, а на порушників накладаються значні штрафи. Це стосується і контролю швидкості, і ременів безпеки тощо.

Наприклад, в Польщі є таке поняття як «прихований контроль за дотриманням правил дорожнього руху». Поліція пересувається на цивільних транспортних засобах, без жодних позначок, і контролює, що відбувається на дорогах. Наші водії, коли перетинають державний кордон, розуміють, що ніхто не буде робити їм поблажок через те, що вони іноземці, правила для всіх однакові. Якщо накладається штраф, його потрібно буде оплатити. Тому я думаю, що українські водії, розуміючи невідворотність покарання за порушення, їздять обережніше, дотримуючись всіх правил дорожнього руху, про які іноді «забувають» в Україні.

Але звичайно, ДТП за участю українських водіїв за кордоном трапляються. Згідно зі статистикою МТСБУ, наприклад, в 2018 році за кордоном відбулося понад 3,5 тис. Таких ДТП. Найбільше ДТП за участю українських водіїв сталося в Польщі і Росії. Це не випадково, адже, як я вже говорив, саме в ці країни виїжджає найбільша кількість українських автовласників.

— Які основні поради водію, якщо потрапив в ДТП за кордоном?

— Зараз ми відпрацьовуємо перелік питань для операторів контакт-центру МТСБУ, щоб його співробітники надавали кваліфіковану цілодобову допомогу українським громадянам-автовласникам, які потрапили в ДТП за кордоном. Відповідно до ситуації рекомендації будуть різними, але конкретними і чіткими.

Перш за все, потрібно з’ясувати, чи є постраждалі, при необхідності викликати швидку допомогу — спочатку подбати про людей. Необхідно зафіксувати обставини ДТП: сфотографувати місце події і пошкодження автомобіля, знайти свідків і записати їх контакти. Залежно від обставин ДТП і дорожніх правил країни, де воно відбулося, потрібно отримати довідку від поліції про обставини ДТП або оформити європротокол. Для цього варто скористатися або українським бланком європротоколу (не забувайте попросити страховика видати його разом зі страховим сертифікатом «Зелена картка»), або заповнити його іноземний аналог — бланки європротоколу ідентичні за структурою і змістом у всіх країнах.

Водій повинен надати іншим учасникам ДТП копію свого страхового сертифіката. Про таку копії варто подбати завчасно. Ні в якому разі не можна віддавати оригінал сертифіката «Зелена карта»!

МТСБУ також планує надрукувати інформаційний буклет, щоб страховики давали його клієнтам при укладанні договору страхування «Зелена карта». Для водіїв це буде хорошою допомогою при виникненні якихось питань чи проблем.

— Чи часто в Україні займаються підробкою або фальсифікацією «Зеленої карти»?

— Важко говорити про конкретні цифри, можна дати тільки орієнтовну оцінку. Потрібно зрозуміти — головна проблема обігу фальшивих полісів в тому, що це справжній розгалужений «бізнес», ним займаються не окремі люди, а злочинні угруповання.

Раніше фальшиві бланки виготовлялися кустарно, вони були низькопробними, і візуально їх просто було відрізнити від бланків справжніх страхових сертифікатів. Зараз в друкуванні підробок задіяні поліграфічні підприємства, які друкують «Зелені карти» в заводських умовах, тому їх «продукція» дуже схожа на справжні страхові поліси. МТСБУ за допомогою поліції веде активну боротьбу з виробниками підробок.

Поради ж для водіїв прості: укладайте договори страхування в офісі страховика або у агента, а не в «авто у дороги», і перевіряйте достовірність страхового сертифіката за допомогою сайту МТСБУ. Це дозволить убезпечитися від небажаних сценаріїв.

— Чим загрожує спроба використання фальшивої або сфальсифікованою «Зеленої карти» тим водіям, які скористалися нею?

— На загальних зборах повних членів МТСБУ ми прийняли рішення, яке вступило в силу з 1 квітня 2019 року: якщо інформація про страховий сертифікат «Зелена карта» відсутній в базі МТСБУ, то цей транспортний засіб вважається не забезпеченим страховим захистом. Про це рішення повідомили Національні бюро інших країн Системи «Зелена карта».

За кордоном правоохоронці притягують до відповідальності українських громадян за підроблені «Зелені карти» відповідно до законів країни, на території якої виявлено це правопорушення. Можливі штрафи в 200-300 євро, і навіть в 1,5 тис. Євро, а можливо і порушення кримінальної справи і вирок.

Трапляються і зовсім плачевні сценарії розвитку подій. До нас звернувся громадянин, який повертався через Польщу додому. За 100 км до кордону його зупинила місцева транспортна поліція. Вона перевірила документи і виявила, що сертифікат «Зелена карта» підроблений, тому що насправді був виписаний на інший транспортний засіб, до того ж термін дії документа вже закінчився. Далі прибула оперативно-слідча група, яка затримала нашого громадянина, і він просидів під вартою дві доби. Проти нього порушили кримінальну справу, а транспортний засіб забрали на штрафмайданчик. Самого ж водія депортували з території Євросоюзу і на певний час заборонили в’їзд. Чоловік розповів, що його добробут залежав від таких зарубіжних поїздок, тому що він певну групу товарів купував за кордоном і поставляв в Україну. І тепер у нього великі проблеми з тим, на що жити і як годувати сім’ю.

Хочу підкреслити, що кожна країна захищає інтереси своїх автовласників і пішоходів, тому в країнах Системи «Зелена карта» жорсткі вимоги щодо забезпеченості транспортного засобу страхуванням (наявності страхового поліса). Тому авто з іноземними номерами, які заїжджають на територію цих країн, перебувають під особливим контролем. Саме тому важливо, що зараз українські прикордонники здійснюють повноцінний контроль над наявністю і дією «Зелених карт». Це значно знизить ризики для українських автовласників потрапити в неприємності за кордоном.

— Чи багато зараз укладається договорів «Зелена карта»?

— Кількість договорів «Зеленої карти» останнім часом суттєво зросла. Якщо з січня по квітень 2018 року таких договорів було укладено трохи більше 203 тис., То за аналогічний період 2019 року — майже 300 тис. Темпи приросту склали 47%.

За перші чотири місяці 2018 року було одержано 431,7 млн. грн. страхових премій, а за відповідний період 2019 року — 588,8 млн. грн., що на 36% більше.

Кожному водієві, коли він вирушає за кордон, варто пам’ятати, що страховий сертифікат «Зелена карта» захищає його спокій і фінансові інтереси.

Михайло ВЕРНИГОРА,

Національний прес-клуб «Українська перспектива»

Джерело: Автофакт

Оставить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *